Přeskočit na hlavní obsah

Amiga, Atari atd… znovu žije. Máme se bát?

V poslední době se zdá, že svět počítačů a herních konzolí zažívá renesanci zájmu o staré technologie. Jako dlouholetý fanoušek starých počítačů a konzolí se nemohu ubránit pocitu nostalgie, když vidím, jak se Amiga a Atari znovu dostávají do povědomí. Přestože dnešní technologie nabízí neuvěřitelně výkonné stroje s ohromující grafikou, něco z toho kouzla starých dob se vytratilo. Nové verze Windows se mění jen málo, Linux si stále drží své místo, ale inovace jsou spíše pod kapotou než na povrchu, a MacOS X, byť moderní a funkční, nezapře svůj unixový základ. Ale co tedy tyto legendy z minulosti? Je tu důvod k jejich oživení, nebo jde jen o nostalgické vzpomínky? 

Amiga: Příběh vzestupu a pádu

Příběh Amigy začíná v roce 1982, kdy Jay Miner a jeho tým založili společnost Amiga Corporation. Původně známá jako Hi-Toro, firma se soustředila na vývoj výkonných čipů a nakonec se stala jedním z průkopníků v oblasti domácích počítačů. Amiga byla navržena jako vysoce výkonný multimediální stroj, což z ní udělalo skutečnou revoluci v polovině 80. let. Byla to platforma, která umožňovala vytváření animací, hudby a grafiky, což bylo v té době neslýchané.

Jenže cesta k úspěchu nebyla jednoduchá. V roce 1984, když se Amiga Corporation dostala do finančních potíží, hledala záchranu u velkých hráčů – mezi nimi byli Atari a Commodore. Nakonec byla Amiga prodána Commodore International, což vedlo k vydání prvního modelu Amiga 1000 v roce 1985. Commodore se stal dominantním hráčem na trhu a Amiga se stala symbolem pokroku a kreativity.

Avšak v roce 1994 přišla rána – Commodore vyhlásil bankrot a práva na Amigu se začala přelévat mezi různými společnostmi. Německá firma Escom koupila aktiva Commodore, ale i ona nakonec zbankrotovala v roce 1996. Práva na značku Amiga pak získala společnost Gateway 2000, která měla velké plány, ale ty se nikdy nepodařilo naplnit.

V roce 1999 se objevila nová společnost, Amino Development, která převzala jméno Amiga Inc.. Tato nová Amiga Inc. se pokusila oživit značku, ale kvůli právním sporům a finančním problémům se jí nepodařilo dosáhnout významného úspěchu. Navzdory těmto komplikacím Amiga stále žije díky své věrné komunitě fanoušků, kteří si stále váží této kultovní značky. 



Atari: Návrat ke kořenům

Podobně jako Amiga i Atari sehrálo klíčovou roli v dějinách videoher. Společnost, založená v 70. letech, se stala jedním z průkopníků herního průmyslu. Herní konzole jako Atari 2600 se staly ikonami své doby a přinesly hraní videoher do domácností po celém světě.

Atari prošlo mnoha změnami, včetně několika přejmenování a změn vlastnické struktury. V roce 2003 se ale vše změnilo, když společnost Infogrames obnovila značku Atari Inc. pod původním názvem. Atari Europe začalo znovu působit na evropském trhu a zaměřilo se na přinášení starých klasik zpět do povědomí hráčů. Dnes si můžete například pořídit konzoli Atari Flashback 2, která je moderní verzí původní konzole Atari 2600. Nabízí stejné hry, které kdysi přitahovaly miliony hráčů po celém světě. 

Mají se současní technologičtí giganti obávat?

Je složité říct, zda by se dnešní giganti jako Microsoft, Apple nebo HP měli bát. Na jedné straně je zřejmé, že tyto firmy dominují současnému trhu a mají obrovské zdroje pro vývoj nových technologií. Na druhé straně se však ukazuje, že staré značky jako Amiga a Atari mají stále své věrné fanoušky, kteří na ně nezapomněli a kteří by byli ochotni podpořit jejich návrat. 

Osobní pohled: Návrat ke kořenům

Osobně bych si přál, aby firmy jako Atari a Amiga přežily a nadále nabízely své produkty. Tyto značky mají za sebou bohatou historii a byly svědky mnoha technologických revolucí. Jejich přežití i v době krize svědčí o jejich trvalém vlivu a oddanosti fanoušků, kteří na ně nezapomněli.

Kdysi byly Amiga a Atari synonymem pro inovace a kreativitu. Dnes sice stojí ve stínu gigantů jako Microsoft a Apple, ale jejich odkaz žije dál. Pro ty, kteří chtějí znovu prožít staré dobré časy nebo si pořídit kousek historie, jsou tyto značky stále dostupné a přístupné.

Osobně zvažuji, že bych si pořídil starou Amigu na aukci a připojil ji k PC. Možnost znovu prožít tyto staré časy a pracovat s technologií, která kdysi vedla na trhu, mě velmi láká. Zároveň mám radost, že tyto značky stále existují a nabízejí své produkty těm, kteří si váží historie a chtějí ji udržet při životě.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na...

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se který...

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi...

Recenze konzole Xbox One S

Předchozí konzoli Sony PlayStation 4 jsem nedávno prodal. Nechci říkat, že byl vždycky PlayStation 4 nejlepší. Sony poslední dobou zařízlo PS Vita, PlayStation Now, nesmyslně zrušili výhodné služby. 2 roky jsem se velmi těšil na zpětnou kompatibilitu PlayStation 2 a 3 a nedočkal jsem se. Většina fanoušků by si to přála, jenže Sony tvrdí, že o to není zájem, přitom si mastí kapsy na remasterech her. Ze začátku bylo slibováno, že budeme moci hlasovat o hrách zdarma pro následující měsíc, nakonec to bylo pouze dvakrát a pak se na to zapomnělo. Dalším problémem je infrastruktura v Evropě, do které by mělo Sony investovat. Sliby chyby. S aktualizací firmwaru je na tom Xbox One lépe, u PlayStationu 4 vyjde nový firmware pouze jednou za půl roku. Zpětná kompatibilita Xbox 360, EA Acess a Xbox Game Pass… V roce 2013 mě hodně nepříjemně šokoval Xbox One se spoustou nesmyslných věcí - povinný Kinect, nutné připojení k internetu, regionální omezení. Tehdejší konference Microsoftu byla fiask...

30 let časopisu Levelu: Můj herní průvodce od dětství až dodnes...

Časopis Level je fenoménem české herní scény už neuvěřitelných 30 let. Od svého vzniku v roce 1995 prošel mnoha změnami, krizemi i triumfy, které formovaly jeho současnou podobu. Pro mě osobně je Level srdeční záležitostí. Provázel mě od chvíle, kdy jsem jako kluk poprvé držel jeho číslo v ruce, až do dnešních dnů. Pojďme si společně připomenout jeho historii, klíčové momenty a jeho význam pro české hráče. Moje první setkání s Levelem Můj první časopis Level jsem držel v ruce v roce 2004. Bylo mi kolem třinácti let a v té době byl internet sice dostupný, ale ne všude a ne vždy. Herní časopisy měly obrovskou váhu, protože přinášely nejen recenze, ale i návody, novinky a někdy i plné hry na CD či DVD. Pamatuji si, jak jsem hltal každou stránku, fascinován nejen recenzemi her, ale i obsáhlými tématy a rozhovory s vývojáři. Střídavě jsem si kupoval i časopis Doupě, ale Level měl pro mě vždy něco navíc. Byla to kombinace skvělého psaní, kvalitních recenzí a samozřejmě příloh, které mě dokáz...

Co se pokazilo? Proč Xbox One a Series X nedokázaly navázat na úspěch Xbox 360

Xbox 360 je pro mnoho hráčů dodnes ikonickou konzolí, která zanechala nezapomenutelný otisk v herním průmyslu. Když jsem se na ni začal zaměřovat, uvědomil jsem si, jak hluboko se zapsala do historie a proč její následovníci, jako Xbox One nebo Series X, již nedokázali zopakovat její úspěch. Xbox 360: Revoluční konzole Když Xbox 360 v roce 2005 dorazil na trh, přinesl s sebou něco zcela nového a jedinečného. Microsoft se poučil z chyb původního Xboxu a s Xboxem 360 vsadil na silnou herní knihovnu, online služby a technické inovace, které nastavily nové standardy pro herní průmysl. Hry jako Halo 3, Gears of War, Mass Effect a Elder Scrolls: Oblivion patří dodnes mezi legendy, které hráčům poskytly nezapomenutelné zážitky. Jedním z klíčových prvků úspěchu Xboxu 360 byla služba Xbox Live. Byla to jedna z prvních platforem, která opravdu popularizovala online hraní na konzolích, a to i přesto, že hráči museli platit roční poplatek. Xbox Live přinesl nejen multiplayerové zážitky, ale také s...