Přeskočit na hlavní obsah

Mám nejradši staré hry než nové… a tady je proč

Možná jsem jeden z mála, ale vážně si myslím, že staré hry mají své kouzlo, které nové tituly zkrátka nemohou nahradit. A přestože je herní průmysl zaměřený na neustálé inovace a grafiku blízkou realitě, já se stále vracím k těm starším, jednodušším hrám. Ale proč vlastně nehraji nové hry?

Kouzlo starých her

Staré hry mě přitahují svou jednoduchostí a zároveň výzvou. Tyto hry jsou náročné, ale zároveň zábavné. Pamatuji si, jak jsem ve škole seděl, nudil se a myšlenky mi zalétly zpět do minulosti, kdy jsem hrával tituly jako Kóta 236 – 3D střílečka, kde hrajete za vojáka-mravence. To mě přimělo zapnout svůj starý notebook, prohrabat se starými složkami a konečně jsem našel název té hry, na kterou jsem tak dlouho vzpomínal. A co víc, dokázal jsem ji rozběhnout na Windows Vista, i když jsem měl pouze integrovanou grafickou kartu. Byl jsem překvapen, jak hladce hra běžela.

Na Kótě 236 jsem si znovu uvědomil, proč mě staré hry tolik baví. Staré hry mají své kouzlo, nejsou jenom o grafice, ale hlavně o hratelnosti a výzvě. Nové hry jsou sice graficky ohromující, ale často jim chybí ta hloubka a obtížnost, která mě tak baví. A když mluvím o obtížnosti, mám na mysli skutečnou výzvu, ne jen příběhové mise, kde vás hra vede za ruku.


Nové hry vs. staré hry: Výkonnostní a technické problémy

S narůstajícími požadavky nových her se musí hráči neustále přizpůsobovat novému hardwaru. Když se podíváme na současné hry, zjistíme, že je téměř nemožné je spustit bez výkonné grafické karty a několika gigabajtů RAM. Na mém starším notebooku s Windows Vista bych musel pořídit 2-4 GB RAM, aby nové hry vůbec fungovaly. Ale i přesto je pro mě zábavnější a smysluplnější vracet se ke starým klasikám, jako je Nosferatu: Wrath of Malachi, Kóta 236 nebo Counter-Strike 1.6 non-steam.

Staré hry mám rád také proto, že si je mohu zahrát i po deseti letech, aniž bych musel řešit problémy s kompatibilitou. I když se postupně přesouvám na novější počítač, staré hry mě nikdy nezklamou. Navíc jsem zvědavý, jak tyto hry budou fungovat na Linuxu, pokud se rozhodnu změnit operační systém. Nové hry jsem sice zkoušel, ale nikdy mě nezaujaly natolik, abych u nich zůstal. Často mě spíše odradily různé cheaty, vysoké hardwarové nároky a nutnost každoročně investovat do nového počítače.

Oblíbené staré hry, ke kterým se stále vracím

Kóta 236

Hra Kóta 236 je jednou z mých nejoblíbenějších. Ačkoli se jedná o poměrně starý titul, stále má co nabídnout. Hra byla sponzorována Becherovkou a je k dispozici zdarma jako freeware. Náročnost na hardware je velmi nízká – stačí grafická karta s 16 MB paměti a 32 MB RAM. Dokonce i na Windows Vista běží bez problémů, stačí jen přepnout režim kompatibility na Windows XP. I když začátek hry může působit trochu nudně, po překonání prvních bran se hra stává mnohem zajímavější a těžší. Bohužel jsem ji nikdy nedohrál kvůli pavoukům, kteří jsou v ní opravdu nebezpeční. I tak tuto hru vřele doporučuji všem, kteří mají rádi výzvy.

Nosferatu: Wrath of Malachi

Nosferatu: Wrath of Malachi jsem dostal jako dárek od tety z Polska. Hra je inspirována starým hororovým filmem Nosferatu a nabízí děsivou atmosféru a náročné logické hádanky. Bohužel jsem hru nikdy nedohrál, protože je opravdu obtížná, a na mém notebooku se trošku seká kvůli slabší grafické kartě. I přesto ji doporučuji všem, kteří mají rádi strašidelné hry a nevadí jim trochu starší grafika. Hra je dostupná za velmi nízkou cenu, kolem 199-299 Kč, což je pro tak kvalitní titul skvělá nabídka.

Counter-Strike 1.6

Counter-Strike 1.6 asi nemusím dlouze představovat. Je to nesmrtelná klasika, která stále přitahuje hráče z celého světa. Hra je nenáročná na hardware, což ji činí dostupnou téměř pro každého. I když dnes existují novější verze a alternativy, Counter-Strike 1.6 má své nezaměnitelné kouzlo, ke kterému se hráči stále vracejí.

Karetní hra Prší

Jednou z mých nejoblíbenějších her je jednoduchá karetní hra Prší. Tuto hru vytvořil vývojář Paroubek (ne, není to ten politik) už v roce 1999. Hra je velmi stabilní, nenáročná na systémové prostředky a běží na všech verzích Windows. Prší je ideální hra na zkrácení dlouhých chvil, když třeba nefunguje internet. Dokonce ji lze hrát i ve škole nebo v práci, což z ní činí ideálního společníka pro každodenní zábavu. A co víc, Karetní hra Prší letos slaví 10. výročí, což je úctyhodné.

Proč zůstávám u starých her

Staré hry často vypaluji na CD nebo DVD a ukládám si je pro budoucnost. Když mě někdy přepadne nuda, mám tak k dispozici staré klasiky, které mi stále přinášejí radost. Na svém iPhonu dokonce používám aplikaci Chip-8 Emu, která emuluje starý počítač Chip-8 a umožňuje mi hrát staré hry, jako je ping-pong. Tyto hry jsou jednoduché, ale zábavné a stále mě baví i po letech.

Nemám příliš zájem o nové hry, protože jsou často přeplněné cheaty, náročné na hardware a ne vždy přinášejí tu správnou dávku zábavy. Staré hry naopak nabízejí skutečnou výzvu a zábavu, která mě nikdy neomrzí. Navíc nemusím každoročně investovat do nového počítače, aby hry fungovaly, což je pro mě velké plus.

Závěr

Staré hry mají své nezaměnitelné kouzlo, které nové tituly často postrádají. A i když se herní průmysl neustále vyvíjí, já se stále vracím ke starým klasikám, které mi přinášejí radost a výzvu, kterou v nových hrách často nenacházím. Navíc jsou tyto hry nenáročné na hardware, což mi umožňuje hrát je i na starších počítačích bez nutnosti neustálých upgradů. A když už mě nové hry nezaujmou, vždycky se mohu spolehnout na staré dobré tituly, které nikdy nezklamou.

Pokud jste na tom podobně jako já, doporučuji vám zkusit některou z těchto starých her a připomenout si, proč jsme se do hraní vůbec zamilovali. Možná zjistíte, že staré hry mají stále co nabídnout a že je nemusíme nechat zapadnout prachem.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

OpenEmu: Nezbytný nástroj pro hraní retro her na Macu

V dnešní době, kdy herní průmysl neustále přináší nové tituly s ohromující grafikou a složitými herními mechanismy, se mnozí z nás stále rádi vracejí ke klasickým hrám, které byly o čisté zábavě a výzvě. Tyto hry, ať už šlo o Nintendo, Sega, nebo PlayStation, pro nás mají nostalgickou hodnotu. A právě zde přichází na scénu OpenEmu – úžasná aplikace, která přináší všechny vaše oblíbené retro hry na Mac.  Co je OpenEmu? OpenEmu je open-source emulátor, který umožňuje hrát hry z různých starších konzolí a handheldů na vašem Macu. Největší předností je podpora široké škály herních systémů, což z něj činí univerzální nástroj pro každého milovníka klasických her. Ať už jste fanouškem Nintenda, Segy nebo třeba PlayStationu 1, OpenEmu vám umožní vrátit se ke všem těmto hrám na jednom místě.  Aplikace byla poprvé vydána v roce 2013 a od té doby si získala oblibu díky přívětivému rozhraní a pravidelným aktualizacím, které zajišťují její bezproblémový chod na nejnovějších verzích macOS. Tvůrci Op

Jak mi staré hry vrátily radost z hraní, kterou nové tituly ztratily

V posledních letech jsem si začal stále více uvědomovat, že mě nové hry přestávají bavit. Možná je to dáno stárnutím, možná změnou v herním průmyslu, ale něco, co mi kdysi přinášelo hodiny radosti a zábavy, dnes ztrácí svůj půvab. Dříve jsem se dokázal nechat pohltit světem nových her, ztratit se v jejich příbězích a možnostech, ale dnes už to není tak jednoduché. Místo vzrušení, které jsem cítil při spuštění nové hry, se často dostaví zklamání a pocit, že něco chybí. Herní průmysl se za poslední dekádu dramaticky proměnil. V dobách mého mládí byly hry často o čisté zábavě, objevování a překonávání výzev. Dnes však herní tituly často kladou větší důraz na zisky než na samotný herní zážitek. Modely jako pay-to-win, free-to-play a mikrotransakce se staly běžnou součástí herního světa. Zatímco se grafika a technologie neustále zdokonalují, herní mechaniky se stávají stále komplikovanějšími a zaměřují se spíše na to, jak z hráčů vytěžit více peněz, než na to, aby poskytly skutečně poutavý

Od neoriginální konzole po pravý NES: nostalgické dobrodružství se Super Mario Bros.

Když se ohlédnu zpět na své dětství, jednou z nejvýraznějších vzpomínek, které se mi vybaví, je moje první setkání s hrou Super Mario Bros. Vyrůstal jsem v době, kdy herní průmysl začal skutečně nabírat na obrátkách, ale paradoxně jsem se k této ikonické hře nedostal tak, jak by se dalo očekávat. Nehrál jsem ji na originální konzoli Nintendo Entertainment System (NES), ale na neoriginální konzoli, která byla běžně dostupná v mnoha domácnostech po celém světě. Tehdy jsem ještě netušil, jaký dopad na mě tato hra bude mít. První kroky ve světě Super Mario Bros. Můj první kontakt s Mariem nebyl skrze autentický NES, ale přes konzoli, která se tvářila jako NES, ale byla jen levnou napodobeninou, kterou si moji rodiče mohli dovolit. Na této konzoli, kterou jsem dostal k desátým narozeninám, jsem poprvé spustil Super Mario Bros. Pamatuji si to nadšení, které jsem cítil, když se na obrazovce objevil jednoduchý, ale nezapomenutelný pixelový svět plný nepřátel, překážek a skrytých tajemství. I k

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se kterým js

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi