Přeskočit na hlavní obsah

Windows 3.1 v DOSBox: Návrat do minulosti

V minulém článku jsem se věnoval oblíbeným starým DOSovým hrám, které mi přinášejí nostalgii a zábavu. Tentokrát jsem dostal chuť vyzkoušet něco, co jsem jako dítě neměl možnost prozkoumat – starý operační systém Windows 3.1. Jako malé dítě jsem neměl přístup k počítačům s tímto systémem, takže jsem si to nyní chtěl vynahradit. Po chvíli googlování jsem narazil na anglický článek, který popisoval, jak spustit Windows 3.1 v emulátoru DOSBox. I když návod vypadal složitě, rozhodl jsem se ho vyzkoušet a podělit se s vámi o svůj postup. Tento návod je určen pro všechny, kteří chtějí zkusit, jak Windows 3.1 vypadaly, a užít si trochu nostalgie.

Jak sehnat Windows 3.1

Prvním krokem je získat kopii Windows 3.1. Dnes už tento operační systém běžně nedostanete, ale můžete ho najít na aukčních serverech, torrentech nebo na souborech jako Rapidshare. Problém může být v otázce legality – debaty o tom, zda je stahování starých operačních systémů legální, probíhají už dlouho. Můj osobní názor je, že Windows 3.1 je natolik starý, že už je to spíše historický kousek softwaru. Pokud máte možnost získat originální disketovou verzi, tím lépe. Pokud ale narazíte na stažené soubory, potřebujete soubory označené Disk 1 až Disk 6, protože Windows 3.1 nebyl původně distribuován na CD, ale právě na disketách.

Rozbalení a příprava

Jakmile máte potřebné soubory, prvním krokem je jejich rozbalení. Pokud ještě nemáte nainstalovaný DOSBox, je nutné si ho stáhnout a nainstalovat. DOSBox je emulátor, který simuluje prostředí MS-DOS, což je nezbytné pro spuštění starších verzí Windows. Po rozbalení souborů si všimnete složek označených Disk 1 až Disk 6. Disk 1 ponechte beze změny, ale soubory z Disků 2 až 6 zkopírujte do složky Disk 1. Tím vytvoříte kompletní instalaci, která je připravena ke spuštění. Ostatní složky pak můžete smazat.

Instalace Windows 3.1 v DOSBox

Nyní je čas na instalaci. Otevřete složku Disk 1 a najděte soubor *Setup.exe*. Tento soubor přetáhněte na ikonu DOSBoxu (pokud máte DOSBox nainstalovaný na ploše, jednoduše soubor přetáhněte tam). DOSBox se spustí a objeví se modré instalační rozhraní Windows 3.1. Nemusíte se bát, nejde o „modrou smrt“, ale o standardní instalační obrazovku. Nyní stačí následovat pokyny, které jsou většinou velmi jednoduché. Klikněte na „Enter“ pro Express Setup (doporučené nastavení) a pokračujte podle pokynů na obrazovce. Když budete vyzváni k zadání jména, můžete zadat své jméno nebo přezdívku. Nakonec budete dotázáni na tiskárnu – tu můžete přeskočit stisknutím klávesy Esc.

Po dokončení instalace se objeví nabídka, zda chcete restartovat systém nebo přejít do MS-DOS. Zvolte MS-DOS, protože restartování by pouze znovu spustilo DOSBox.

Spuštění Windows 3.1

Pokud chcete znovu spustit Windows 3.1, zadejte v DOSBoxu příkaz *win* a Windows 3.1 se načtou. Vítejte ve starém světě Windows! Zvuky by měly fungovat, ale pokud je nepotřebujete, můžete je ignorovat. Windows 3.1 je sice zastaralý operační systém, ale nabízí zajímavý pohled do minulosti. Pokud máte staré hry, jako je *WOLF3D.exe* (Wolfenstein 3D), můžete je spustit přímo ve Windows 3.1. Rozdíl oproti běžnému DOSBoxu je v tom, že hra bude mít plynulejší pohyb a bude lépe doladěná. Na druhou stranu hry jako Doom nebo Duke Nukem 3D bohužel na Windows 3.1 nefungují tak dobře.

Je zajímavé, že když spustíte MS-DOS z Windows 3.1, prakticky se dostanete zpět do DOSBoxu. Tato zkušenost je poněkud zvláštní, protože pracujete v prostředí, které simuluje starý MS-DOS, ale běží na moderním počítači.

Jak spustit Windows 3.1 v budoucnu

Pokud Windows 3.1 vypnete a později budete chtít systém znovu spustit, nemusíte se obávat, že byste museli znovu instalovat celý systém. Stačí kliknout na složku Windows 3.1, otevřít složku Disk 1 a najít soubor *AUTOEXEC.bat*. Tento soubor přetáhněte na DOSBox a spusťte. Poté stačí zadat příkaz *win* a Windows 3.1 se znovu načtou. Tento postup je jednoduchý a rychlý, takže se nemusíte bát, že byste ztratili data nebo museli celý proces opakovat.

Závěr: Experimenty s minulostí

Musím přiznat, že experimentování s Windows 3.1 bylo fascinující. I když jsem tento postup vyzkoušel poprvé na Silvestra, od té doby jsem Windows 3.1 instaloval už několikrát a stále mě baví objevovat, jak to kdysi fungovalo. Windows 3.1 je sice zastaralý, ale stále nabízí zajímavý pohled na to, jak se počítačový svět vyvíjel.

V budoucnu bych rád vyzkoušel instalaci Windows 95 nebo Windows 98 v DOSBoxu, i když to bude pravděpodobně složitější. Doufám, že se mi to podaří a budu se moci podělit o další zkušenosti. Tento postup je navíc univerzální – funguje nejen na Windows, ale i na Mac OS X a Linuxu. Pokud jste zvědaví na staré operační systémy a chcete si připomenout, jaké to bylo pracovat s Windows 3.1, DOSBox je skvělý nástroj, který vám to umožní.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na...

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se který...

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Recenze konzole Xbox One S

Předchozí konzoli Sony PlayStation 4 jsem nedávno prodal. Nechci říkat, že byl vždycky PlayStation 4 nejlepší. Sony poslední dobou zařízlo PS Vita, PlayStation Now, nesmyslně zrušili výhodné služby. 2 roky jsem se velmi těšil na zpětnou kompatibilitu PlayStation 2 a 3 a nedočkal jsem se. Většina fanoušků by si to přála, jenže Sony tvrdí, že o to není zájem, přitom si mastí kapsy na remasterech her. Ze začátku bylo slibováno, že budeme moci hlasovat o hrách zdarma pro následující měsíc, nakonec to bylo pouze dvakrát a pak se na to zapomnělo. Dalším problémem je infrastruktura v Evropě, do které by mělo Sony investovat. Sliby chyby. S aktualizací firmwaru je na tom Xbox One lépe, u PlayStationu 4 vyjde nový firmware pouze jednou za půl roku. Zpětná kompatibilita Xbox 360, EA Acess a Xbox Game Pass… V roce 2013 mě hodně nepříjemně šokoval Xbox One se spoustou nesmyslných věcí - povinný Kinect, nutné připojení k internetu, regionální omezení. Tehdejší konference Microsoftu byla fiask...

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi...

30 let časopisu Levelu: Můj herní průvodce od dětství až dodnes...

Časopis Level je fenoménem české herní scény už neuvěřitelných 30 let. Od svého vzniku v roce 1995 prošel mnoha změnami, krizemi i triumfy, které formovaly jeho současnou podobu. Pro mě osobně je Level srdeční záležitostí. Provázel mě od chvíle, kdy jsem jako kluk poprvé držel jeho číslo v ruce, až do dnešních dnů. Pojďme si společně připomenout jeho historii, klíčové momenty a jeho význam pro české hráče. Moje první setkání s Levelem Můj první časopis Level jsem držel v ruce v roce 2004. Bylo mi kolem třinácti let a v té době byl internet sice dostupný, ale ne všude a ne vždy. Herní časopisy měly obrovskou váhu, protože přinášely nejen recenze, ale i návody, novinky a někdy i plné hry na CD či DVD. Pamatuji si, jak jsem hltal každou stránku, fascinován nejen recenzemi her, ale i obsáhlými tématy a rozhovory s vývojáři. Střídavě jsem si kupoval i časopis Doupě, ale Level měl pro mě vždy něco navíc. Byla to kombinace skvělého psaní, kvalitních recenzí a samozřejmě příloh, které mě dokáz...

Proč používám macOS a jsem příznivec Unixu

Moje cesta k macOS nebyla přímá. Na začátku to bylo spíš o zvědavosti. Fascinovala mě historie počítačů, a když jsem se poprvé dozvěděl o Unixu, měl jsem pocit, že jsem objevil něco hlubšího než jen operační systém. Bylo to, jako kdybych narazil na základní kámen moderní technologie. Nejvíc mě zaujal příběh Kennetha Thompsona a Dennise Ritchieho, kteří v Bellových laboratořích položili základy Unixu. Z jednoduchého experimentu vznikl systém, který změnil svět. Na tohle období rád vzpomínám. Četl jsem o tom, jak Unix vznikl z potřeby vytvořit něco jednoduchého a elegantního, co by vývojářům umožnilo pracovat efektivněji. Principy, jako modularita a jednoduchost, mě fascinovaly. Bylo to něco jiného než běžné “klikací” systémy, které jsem znal. Unix mi připadal jako zenový mistr mezi operačními systémy – klidný, precizní a nekomplikovaný. Unix mě přirozeně dovedl k Linuxu. Zkoušel jsem různé distribuce a líbilo se mi, jak si člověk mohl všechno přizpůsobit. Bylo to super období – hledal j...