Přeskočit na hlavní obsah

Nadějný systém MeeGo

Už je to skoro rok a půl a stále čekám na nějaký pořádný smartphone s MeeGo. Bohužel, podle Elopa je poslední vlajkovou lodí s MeeGo Nokia N9. Další Nokia se s tímto systémem nechystá.

Maemo + Moblin = MeeGo
Nokia a Intel se sloučili a oznámili MeeGo. Nokia bohužel delší dobu přesouvá termín vydání nové Nokie s MeeGo. Naneštěstí finský manažer moc situaci s MeeGo nezvládl a raději se drží Symbianu. Lidi se Symbianem to už dávno přestalo bavit. Kvůli problémům s dolaďováním systému, zastaralostí a špatnou podporou pro dotyky. Myslím si, že lidem je jedno jestli Symbian skončí a přejdou rovnou k MeeGo. Pokud už měli vyřešenou portaci Qt, tak by nebyl zas takový problém portovat Symbian aplikace pro MeeGo. Kódy mají pravděpodobně mnoho společného.


Je vidět, že finský manažer je opravdu člověk, který není schopen kvalitní práce. Později dokonce podal rezignaci. Bylo po všem. Najednou člověk z Microsoftu nastoupil do společnosti Nokia. Už od začátku jsem tušil, že bude spojení s Windows Phone 7. Po půl roce se ukázalo, že mám pravdu. Nedá se hold nic dělat. Elop v roce 2011 přiznal, že jedna Nokia s MeeGo bude. Proto byl zmíněný prototyp N950 zřejmě vlajkový smartphone. Bohužel se všechno změnilo. Nokia N950 je určeno pro vývojáře, ale až bude vývoj hotový, musí ho vrátit zpět. Takže se bude těžko prodávat Nokia N950, což je velká škoda.

Aspoň Nokia N9 je posledním systémem s MeeGo. Novináři, komunita i nadšenci poznamenaly dobré ohlasy. Proboha, nedivte se! Kdyby to udělali dříve, tak si určitě hodně zájemců koupí MeeGo. Aspoň bude výhoda, že bude víc aplikací, zřejmě open-source. Bohužel i kdyby se Nokia N9 dobře prodala, tak další řada nebude. Je to velká škoda. Je mi jasné, že Elop je trojský kůň.

MeeGo se daří zatím lépe u netbooků. Zatím se Intel nejvíce trápí ohledně tabletů a smartphonů. Proto se celou dobu snaží dohodnout s výrobci, aby se začly vyrábět chytré telefony s MeeGo. Bohužel zájem nebyl moc veliký, nadějná je pouze společnost LG, která minulý rok představila prototyp smartphonu s MeeGo. Delší dobu se mlčelo a nakonec LG oznámilo, že žádný smartphone nechystá. To nevypadá dobře.




Po půl roce Intel zase vnucoval MeeGo výrobcům smartphonů. LG kroutili hlavou. Pokusí se je vyrobit, ale moc šancí tomu nedávají. Kromě LG se o MeeGo zajímá také Čínská firma ZTE.


MeeGo není stejný jako Android
Android je postavený na linuxovém jádře, ale na Androidu nefungují GNU aplikace. Příklad: GNU/Linux znamená, že GNU aplikace běžící na Linuxovém jádře. Android je udělaný trochu jinak a uzavřeněji- běží tu  Java aplikace na Linuxovém jádře. Právě v tom komunita z Maema, OpenMoko a dalších považuje Android za uzavřený. Po delší době jsem si uvědomil, proč je takový. Bohužel je postavený na Javě, omezuje ROOT, neumožňuje repozitáře a není síla v komunitě, která by aplikace lehce portovala. V Androidu také najdeme několik aplikací, ale najde je jen málokdo. Komunita Androidu není spokojena s omezujícím Android Marketem, podle kterého emulátory porušují DCMA. Pokaždé jsou velké společnosti nuceni emulátory smazat. A to je problém.

Komunita hojně používá Python, C/C++, Qt, GTK a další. Bohužel pro Android je občas problém s jejich portací. Dá se udělat všechno, chce to ale bohaté zkušenosti a čas. Nejen vývoji aplikací patří kritika, ale třeba nutnost zavázat se k účtu Google (kdo používá Yahoo!, Seznam atd mají smůlu). ROOT je poněkud nutné použít při vývoji, taktování CPU apod.

Android má své výhody a nevýhody. Vidím výhodu v lehké otevřenosti systému (ale není to úplně 100%). Kdo chce mít firmu a prodávat smartphone s Androidem, tak potřebuje, logicky, Android Market. Musíme jednat s Googlem a platit licenci OEM. Android je bohužel postavený na Javě. Není legální přístup na ROOT, ačkoliv se to dá lehce hacknout (a s tím ztratit záruku). Proto komunity mají radši v ruce MeeGo, který je daleko otevřenější. Několik vývojářů měli v ruce Nokia N950 a zjistil otevřenost MeeGo. Proto měla komunita strach, že ho Nokia lehce upraví a omezí. Faktem prozatím zůstává, že je i nadále otevřený a můžeme používat ROOT bez hacku, nativní Qt a tak lépe portovat aplikace.

MeeGo je menšinový smartphone. Možná ale jednou bude jako Android či iOS. Kdo ví, jak ho přijmou výrobci mobilů. Komunita by musela vytvořit neziskovou firmu a smartphone by zůstal otevřený. Koupit neziskovou firmu přijde velmi draho. Něco podobného dodnes drží firma OpenMoko, která se snaží být otevřená. Doufám, že LG vezme MeeGo za ručičku a dovede ho až na výslunní.

Jedinou věc, která drží MeeGo je Intel a The Linux Foundation. Bohužel, Nokia tento systém opustila. Možná se jednoho dne vrátí, ale uvidíme, co řekne Elop.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na...

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se který...

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi...

Recenze konzole Xbox One S

Předchozí konzoli Sony PlayStation 4 jsem nedávno prodal. Nechci říkat, že byl vždycky PlayStation 4 nejlepší. Sony poslední dobou zařízlo PS Vita, PlayStation Now, nesmyslně zrušili výhodné služby. 2 roky jsem se velmi těšil na zpětnou kompatibilitu PlayStation 2 a 3 a nedočkal jsem se. Většina fanoušků by si to přála, jenže Sony tvrdí, že o to není zájem, přitom si mastí kapsy na remasterech her. Ze začátku bylo slibováno, že budeme moci hlasovat o hrách zdarma pro následující měsíc, nakonec to bylo pouze dvakrát a pak se na to zapomnělo. Dalším problémem je infrastruktura v Evropě, do které by mělo Sony investovat. Sliby chyby. S aktualizací firmwaru je na tom Xbox One lépe, u PlayStationu 4 vyjde nový firmware pouze jednou za půl roku. Zpětná kompatibilita Xbox 360, EA Acess a Xbox Game Pass… V roce 2013 mě hodně nepříjemně šokoval Xbox One se spoustou nesmyslných věcí - povinný Kinect, nutné připojení k internetu, regionální omezení. Tehdejší konference Microsoftu byla fiask...

30 let časopisu Levelu: Můj herní průvodce od dětství až dodnes...

Časopis Level je fenoménem české herní scény už neuvěřitelných 30 let. Od svého vzniku v roce 1995 prošel mnoha změnami, krizemi i triumfy, které formovaly jeho současnou podobu. Pro mě osobně je Level srdeční záležitostí. Provázel mě od chvíle, kdy jsem jako kluk poprvé držel jeho číslo v ruce, až do dnešních dnů. Pojďme si společně připomenout jeho historii, klíčové momenty a jeho význam pro české hráče. Moje první setkání s Levelem Můj první časopis Level jsem držel v ruce v roce 2004. Bylo mi kolem třinácti let a v té době byl internet sice dostupný, ale ne všude a ne vždy. Herní časopisy měly obrovskou váhu, protože přinášely nejen recenze, ale i návody, novinky a někdy i plné hry na CD či DVD. Pamatuji si, jak jsem hltal každou stránku, fascinován nejen recenzemi her, ale i obsáhlými tématy a rozhovory s vývojáři. Střídavě jsem si kupoval i časopis Doupě, ale Level měl pro mě vždy něco navíc. Byla to kombinace skvělého psaní, kvalitních recenzí a samozřejmě příloh, které mě dokáz...

Proč používám macOS a jsem příznivec Unixu

Moje cesta k macOS nebyla přímá. Na začátku to bylo spíš o zvědavosti. Fascinovala mě historie počítačů, a když jsem se poprvé dozvěděl o Unixu, měl jsem pocit, že jsem objevil něco hlubšího než jen operační systém. Bylo to, jako kdybych narazil na základní kámen moderní technologie. Nejvíc mě zaujal příběh Kennetha Thompsona a Dennise Ritchieho, kteří v Bellových laboratořích položili základy Unixu. Z jednoduchého experimentu vznikl systém, který změnil svět. Na tohle období rád vzpomínám. Četl jsem o tom, jak Unix vznikl z potřeby vytvořit něco jednoduchého a elegantního, co by vývojářům umožnilo pracovat efektivněji. Principy, jako modularita a jednoduchost, mě fascinovaly. Bylo to něco jiného než běžné “klikací” systémy, které jsem znal. Unix mi připadal jako zenový mistr mezi operačními systémy – klidný, precizní a nekomplikovaný. Unix mě přirozeně dovedl k Linuxu. Zkoušel jsem různé distribuce a líbilo se mi, jak si člověk mohl všechno přizpůsobit. Bylo to super období – hledal j...