Přeskočit na hlavní obsah

Zklamání jménem Atari Jaguar: Proč revoluční konzole nezískala hráčská srdce?

Pamatuji si, když jsem se poprvé začal zajímat o Atari Jaguar v roce 2009. Do té doby jsem o této konzoli mnoho nevěděl. Všechno začalo, když jsem narazil na anglickou Wikipedii a začal jsem si postupně zjišťovat víc. Tehdy jsem používal notebook EI System s Windows Vista, na kterém jsem dokázal rozjet emulátory, a konečně si zahrát hry jako Rayman, Doom, Wolfenstein 3D a Super Burnout. Ani jsem netušil, jaký dojem na mě tato konzole udělá, když jsem ji konečně objevil prostřednictvím emulace.

Vývoj Atari Jaguar: Velké ambice s nejasnou budoucností

Atari Jaguar byla konzole, která se dostala na trh v roce 1993 a byla výsledkem ambiciózního projektu společnosti Atari. Atari se v té době nacházelo v těžké situaci. Po úspěších konzolí jako Atari 2600 firma čelila tvrdé konkurenci ze strany společností jako Nintendo a SEGA. V devadesátých letech se Atari rozhodlo vsadit na technologii, která by výrazně předběhla konkurenci. Výsledkem byl Atari Jaguar, který se chlubil titulem „první 64bitová konzole na světě“. Tato technologická převaha byla ovšem spíše marketingovým tahákem než skutečností, protože konzole ve skutečnosti využívala kombinaci 32bitových a 64bitových procesorů, což způsobovalo problémy ve vývoji her a optimalizaci výkonu.

Jaguar měl dvě hlavní procesorové jednotky s názvy „Tom“ a „Jerry“ (podle populárního kresleného seriálu), což mu mělo dát onu marketingově zmiňovanou „64bitovou“ sílu. V praxi však tato složitá architektura způsobila více problémů než užitku. Vývojáři her měli obtíže se přizpůsobit této technologii, což vedlo k malému počtu kvalitních her na platformu, která by jinak mohla být velmi silná.

V té době, kdy na trhu dominovaly 16bitové konzole jako SEGA Genesis a Super Nintendo Entertainment System (SNES), se Atari rozhodlo přinést něco, co by konkurenci zcela zastínilo. Bohužel, tato ambice se ukázala být více překážkou než výhodou. Složitost architektury Jaguaru totiž odrazovala mnohé vývojáře, kteří raději zůstali u osvědčených platforem. Tento problém ještě umocnila nedostatečná podpora od Atari samotného, které nebylo schopno nabídnout vývojářům dostatečné nástroje a zdroje k tomu, aby mohli plně využít potenciál nové konzole.

Problémy, které vedly k neúspěchu

Jedním z hlavních problémů byla nevyváženost mezi hardwarem a softwarem. Přestože Jaguar nabízel pokročilé technologie, vývojářům chyběly potřebné nástroje a podpora, aby mohli plně využít potenciál této konzole. Výsledkem byla omezená knihovna her, které byly často technicky nedokonalé nebo nedokázaly plně využít schopností konzole. Pro srovnání, v době, kdy se Jaguar pokoušel prosadit, Nintendo a SEGA měly již zavedené vztahy s vývojáři a nabídly širokou škálu kvalitních her, které hráči milovali.

Dalším problémem byla strategie Atari. Jaguar byl uveden na trh s vysokou cenou 249,99 USD, což bylo více než u většiny konkurenčních konzolí. Navzdory technickým slibům konzole také neměla dostatek her, které by ospravedlnily tuto cenu. Ačkoli hry jako Alien vs. Predator a Tempest 2000 získaly uznání, byly to výjimky v jinak slabé nabídce . Ve srovnání s konkurencí Atari jednoduše neoslovilo dostatečně velké publikum.

Navíc Atari Jaguar trpěl slabým marketingem a nedostatkem jasné vize, jak konzoli prezentovat spotřebitelům. Atari se snažilo zachránit situaci různými doplňky, jako byl CD-ROM modul nebo dokonce VR headset, ale ani jeden z těchto pokusů nezabral. Výsledkem bylo, že Jaguar ztratil pozici na trhu, a to zejména s nástupem konzolí jako Sony PlayStation a SEGA Saturn, které nabídly nejen lepší technologie, ale také silnější podporu herních vývojářů.

Osobní zkušenost s Atari Jaguar: Co mě zaujalo?

Když jsem konečně začal prozkoumávat Atari Jaguar prostřednictvím emulátorů, byl jsem ohromen tím, co tato konzole mohla nabídnout, i když jen prostřednictvím několika málo kvalitních her. Hry jako Doom a Rayman ukázaly, že i přes všechny své problémy měl Jaguar potenciál být revoluční konzolí, kdyby měl lepší podporu a strategii na trhu.

Doom a Wolfenstein 3D, které jsem si zahrál, byly klasiky, které na Jaguaru ukázaly sílu a potenciál platformy, pokud by se k ní vývojáři lépe přizpůsobili. Na druhou stranu, některé hry zůstaly nedotažené a ukázaly slabiny v optimalizaci pro tuto specifickou platformu. Hry jako Super Burnout přinesly úžasnou rychlost a grafiku, ale i tyto tituly nemohly zachránit osud konzole.

Dnes se na Atari Jaguar dívám jako na konzoli, která měla všechny předpoklady stát se legendou, ale kvůli špatnému načasování, komplikovanému vývoji a nedostatku kvalitních her se stala jedním z největších propadáků v herní historii. Přesto, pro ty, kteří ji poznali – byť třeba až zpětně jako já – zůstává symbolem technických inovací, které ne vždy najdou své místo na trhu.

Jaguar měl být vlajkovou lodí Atari, návratem do čela herního průmyslu. Místo toho však zůstává mementem toho, jak důležité je správné načasování, marketing a podpora vývojářů. Přestože Jaguar komerčně neuspěl, pro mě a mnoho dalších retro nadšenců zůstává jedinečným kouskem herní historie, který si zaslouží pozornost a uznání.

Atari Jaguar tedy zůstává v paměti hráčů jako příklad konzole, která sice měla ambice a potenciál, ale kvůli mnoha faktorům nedokázala splnit očekávání a udržet krok s konkurencí. Ať už jste fanouškem retro her, nebo vás zajímá herní historie, Jaguar je konzole, která stojí za zkoumání – třeba i prostřednictvím emulátorů.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na...

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se který...

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Recenze konzole Xbox One S

Předchozí konzoli Sony PlayStation 4 jsem nedávno prodal. Nechci říkat, že byl vždycky PlayStation 4 nejlepší. Sony poslední dobou zařízlo PS Vita, PlayStation Now, nesmyslně zrušili výhodné služby. 2 roky jsem se velmi těšil na zpětnou kompatibilitu PlayStation 2 a 3 a nedočkal jsem se. Většina fanoušků by si to přála, jenže Sony tvrdí, že o to není zájem, přitom si mastí kapsy na remasterech her. Ze začátku bylo slibováno, že budeme moci hlasovat o hrách zdarma pro následující měsíc, nakonec to bylo pouze dvakrát a pak se na to zapomnělo. Dalším problémem je infrastruktura v Evropě, do které by mělo Sony investovat. Sliby chyby. S aktualizací firmwaru je na tom Xbox One lépe, u PlayStationu 4 vyjde nový firmware pouze jednou za půl roku. Zpětná kompatibilita Xbox 360, EA Acess a Xbox Game Pass… V roce 2013 mě hodně nepříjemně šokoval Xbox One se spoustou nesmyslných věcí - povinný Kinect, nutné připojení k internetu, regionální omezení. Tehdejší konference Microsoftu byla fiask...

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi...

30 let časopisu Levelu: Můj herní průvodce od dětství až dodnes...

Časopis Level je fenoménem české herní scény už neuvěřitelných 30 let. Od svého vzniku v roce 1995 prošel mnoha změnami, krizemi i triumfy, které formovaly jeho současnou podobu. Pro mě osobně je Level srdeční záležitostí. Provázel mě od chvíle, kdy jsem jako kluk poprvé držel jeho číslo v ruce, až do dnešních dnů. Pojďme si společně připomenout jeho historii, klíčové momenty a jeho význam pro české hráče. Moje první setkání s Levelem Můj první časopis Level jsem držel v ruce v roce 2004. Bylo mi kolem třinácti let a v té době byl internet sice dostupný, ale ne všude a ne vždy. Herní časopisy měly obrovskou váhu, protože přinášely nejen recenze, ale i návody, novinky a někdy i plné hry na CD či DVD. Pamatuji si, jak jsem hltal každou stránku, fascinován nejen recenzemi her, ale i obsáhlými tématy a rozhovory s vývojáři. Střídavě jsem si kupoval i časopis Doupě, ale Level měl pro mě vždy něco navíc. Byla to kombinace skvělého psaní, kvalitních recenzí a samozřejmě příloh, které mě dokáz...

Proč používám macOS a jsem příznivec Unixu

Moje cesta k macOS nebyla přímá. Na začátku to bylo spíš o zvědavosti. Fascinovala mě historie počítačů, a když jsem se poprvé dozvěděl o Unixu, měl jsem pocit, že jsem objevil něco hlubšího než jen operační systém. Bylo to, jako kdybych narazil na základní kámen moderní technologie. Nejvíc mě zaujal příběh Kennetha Thompsona a Dennise Ritchieho, kteří v Bellových laboratořích položili základy Unixu. Z jednoduchého experimentu vznikl systém, který změnil svět. Na tohle období rád vzpomínám. Četl jsem o tom, jak Unix vznikl z potřeby vytvořit něco jednoduchého a elegantního, co by vývojářům umožnilo pracovat efektivněji. Principy, jako modularita a jednoduchost, mě fascinovaly. Bylo to něco jiného než běžné “klikací” systémy, které jsem znal. Unix mi připadal jako zenový mistr mezi operačními systémy – klidný, precizní a nekomplikovaný. Unix mě přirozeně dovedl k Linuxu. Zkoušel jsem různé distribuce a líbilo se mi, jak si člověk mohl všechno přizpůsobit. Bylo to super období – hledal j...