Časopis Level je fenoménem české herní scény už neuvěřitelných 30 let. Od svého vzniku v roce 1995 prošel mnoha změnami, krizemi i triumfy, které formovaly jeho současnou podobu. Pro mě osobně je Level srdeční záležitostí. Provázel mě od chvíle, kdy jsem jako kluk poprvé držel jeho číslo v ruce, až do dnešních dnů. Pojďme si společně připomenout jeho historii, klíčové momenty a jeho význam pro české hráče.
V 90. letech a na začátku nového tisíciletí byl Level na vrcholu. Konkuroval tehdy dalšímu velkému titulu Score. Rivalita těchto dvou časopisů byla legendární a vedla k tomu, že oba magazíny přinášely stále kvalitnější obsah. Hráči si často vybírali podle toho, která příloha byla zajímavější, a diskuse mezi fanoušky obou táborů byly vášnivé.
V únoru 2025 oslavil Level své 30. výročí vydáním 341. čísla. Toto jubilejní vydání přineslo exkluzivní rozhovor s Jordanem Mechnerem, tvůrcem hry Prince of Persia, a vzpomínky bývalých i současných členů redakce. Na obálce se objevila očekávaná česká hra Kingdom Come: Deliverance II od Warhorse Studios.
Dnes jsem dlouholetým věrným předplatitelem a sleduji proměny i vývoj tohoto legendárního časopisu. Přestože většinu herních novinek najdu online, Level si stále drží své kouzlo a pro mě je symbolem kvalitní herní publicistiky. Každé nové číslo beru do ruky s nostalgií a vděčností, že stále existuje.
Co přinese budoucnost? To ukáže čas, ale jedno je jisté. Level je legendou české herní žurnalistiky, která dokázala přežít náročné období a stále si drží své věrné čtenáře. Tak na dalších 30 let!
Moje první setkání s Levelem
Můj první časopis Level jsem držel v ruce v roce 2004. Bylo mi kolem třinácti let a v té době byl internet sice dostupný, ale ne všude a ne vždy. Herní časopisy měly obrovskou váhu, protože přinášely nejen recenze, ale i návody, novinky a někdy i plné hry na CD či DVD. Pamatuji si, jak jsem hltal každou stránku, fascinován nejen recenzemi her, ale i obsáhlými tématy a rozhovory s vývojáři. Střídavě jsem si kupoval i časopis Doupě, ale Level měl pro mě vždy něco navíc. Byla to kombinace skvělého psaní, kvalitních recenzí a samozřejmě příloh, které mě dokázaly zabavit na dlouhé hodiny.Počátky a zlatá éra
Level vznikl v lednu 1995 jako třetí český herní magazín po Excaliburu a Score. Tehdy byly herní časopisy klíčovým zdrojem informací pro hráče. Internet byl v plenkách a málokdo měl možnost číst herní novinky jinde než na papíře. Level se rychle stal synonymem pro kvalitní herní žurnalistiku. Přinesl hráčům nejen články, ale i přílohy ve formě CD a později DVD, které obsahovaly demoverze, trailery a dokonce plné hry.V 90. letech a na začátku nového tisíciletí byl Level na vrcholu. Konkuroval tehdy dalšímu velkému titulu Score. Rivalita těchto dvou časopisů byla legendární a vedla k tomu, že oba magazíny přinášely stále kvalitnější obsah. Hráči si často vybírali podle toho, která příloha byla zajímavější, a diskuse mezi fanoušky obou táborů byly vášnivé.
Krize a záchrana Levelu
V roce 2013 oznámilo vydavatelství Burda ukončení vydávání Levelu po čísle 230. Pamatuji si, jak mě tahle zpráva zasáhla. Byl to pro mě šok, protože jsem si Level kupoval pravidelně a neuměl jsem si představit, že by zmizel z trafiky. Naštěstí bývalí šéfredaktoři Ondřej Průša, Martin Bach a Petr Poláček se rozhodli časopis zachránit. Převzali ho pod novým vydavatelstvím Naked Dog a od čísla 231 začal Level vycházet znovu. Tentokrát bez DVD přílohy, ale s nižší cenou a důrazem na analytické články a herní publicistiku.
S nástupem digitální distribuce a zánikem optických médií začalo být stále obtížnější udržet tradiční model tištěného časopisu. Level se však přizpůsobil novým trendům a místo toho se zaměřil na hlubší analytické články, rozhovory s vývojáři a kvalitní recenze, které si drží vysoký standard dodnes.
Díky tomu si Level udržel svou čtenářskou základnu i v době, kdy většina herních informací proudí skrze online média. Magazín se stal více publicistickým, zaměřeným na kontext a hlubší analýzu místo pouhého zpravodajství. To ho odlišilo od běžných internetových portálů a dodnes si drží specifický styl.
Díky tomu si Level udržel svou čtenářskou základnu i v době, kdy většina herních informací proudí skrze online média. Magazín se stal více publicistickým, zaměřeným na kontext a hlubší analýzu místo pouhého zpravodajství. To ho odlišilo od běžných internetových portálů a dodnes si drží specifický styl.
Význam pro hráčskou komunitu
Level formoval generace českých hráčů. Mnoho současných herních novinářů a tvůrců obsahu vyrostlo právě na jeho stránkách. Časopis byl také důležitým zdrojem pro ty, kteří neměli snadný přístup k internetu a chtěli se dozvědět o nových hrách a technologiích.V únoru 2025 oslavil Level své 30. výročí vydáním 341. čísla. Toto jubilejní vydání přineslo exkluzivní rozhovor s Jordanem Mechnerem, tvůrcem hry Prince of Persia, a vzpomínky bývalých i současných členů redakce. Na obálce se objevila očekávaná česká hra Kingdom Come: Deliverance II od Warhorse Studios.
Dnes jsem dlouholetým věrným předplatitelem a sleduji proměny i vývoj tohoto legendárního časopisu. Přestože většinu herních novinek najdu online, Level si stále drží své kouzlo a pro mě je symbolem kvalitní herní publicistiky. Každé nové číslo beru do ruky s nostalgií a vděčností, že stále existuje.
Co přinese budoucnost? To ukáže čas, ale jedno je jisté. Level je legendou české herní žurnalistiky, která dokázala přežít náročné období a stále si drží své věrné čtenáře. Tak na dalších 30 let!