Starquake je dvourozměrná plošinová bludišťovka, kterou napsali Dave Collins a Stephen Crow a publikovala ji softwarová společnost Bubble Bus. Hra byla vydána v roce 1985 pro různé platformy včetně Commodore 64 (1984), MSX, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Atari XL (vše 1985), Acorn BBC model B, IBM PC kompatibilní počítače a Atari ST (obě v roce 1988). Verze pro Amigu byla plánovaná na rok 1991, ale nikdy nevyšla.
Hráč ovládá postavičku zvanou BLOB (z anglického “Bio-Logically Operated Being” – bio-logicky ovládaná bytost), jejíž kosmická loď havarovala na neznámé planetě. Havárie poškodila jádro této planety a úkolem hráče je nalézt jednotlivé součásti jádra, které jsou rozházené po planetě, a spravit ho, než exploduje. Obyvatelům planety se přítomnost hlavního hrdiny nelíbí a snaží se ho zabít.
Hra Starquake má několik vlastností, které ji odlišují od ostatních plošinových her své doby:
1. Rozsáhlý herní svět: Hráč má k dispozici rozsáhlou mapu s různými místnostmi, které je potřeba prozkoumat. Každá místnost má svou unikátní atmosféru a překážky, které hráče udržují ve střehu.
2. Logické prvky: Kromě akční složky obsahuje hra také logické úkoly a hádanky, které je nutné vyřešit pro postup ve hře. Tyto prvky zajišťují, že hra není pouze o rychlých reflexech, ale také o strategickém myšlení.
3. Unikátní herní mechaniky: Hra nabízí různé dopravní prostředky a teleportační zařízení, která pomáhají hráči pohybovat se rychleji po herním světě. Tato mechanika přidává do hry další rozměr a umožňuje hráči objevovat nové způsoby, jak se pohybovat a překonávat překážky.
4. Interakce s prostředím: Hráč musí sbírat různé předměty a používat je ve správný čas a na správném místě, aby dosáhl svého cíle. Každý předmět má svůj specifický účel a hráč musí pečlivě zvažovat, kdy a kde ho použije.
Pohyb ve hře
Existuje mnoho způsobů, jak s postavičkou BLOB pohybovat:
• Běh: BLOB se umí pohybovat relativně rychle, což je základem pro průzkum herního světa.
• Vznášení: Na předem definovaných místech se nacházejí podložky, pomocí kterých se postavička může vznášet; v takové chvíli však nelze uchopit volně ležící předmět.
• Stavební bloky: Aby se dostal výš, může hlavní hrdina pokládat vlastní stavební bloky, které vydrží kratší dobu.
• Výtahy: V bludišti se nachází mnoho výtahů, které umožňují rychlejší pohyb mezi různými úrovněmi.
• Teleporty: Ve hře je také více teleportů; pro přenos do cílové stanice musíte znát bezpečnostní kód, což přidává hře další strategickou vrstvu.
Inventář
BLOB může najednou pobrat až čtyři předměty, které ukládá ve FIFO (First In, First Out) posloupnosti. Některé nalezené předměty se používají k opravě jádra, jiné se musí vyměnit pomocí Cheopsovy pyramidy za něco užitečnějšího. Ve hře je také přístupová karta určená jednak k pyramidě a jednak může nahradit libovolnou číslovanou kartu, které jsou potřeba k otevření některých dveří.
Bludiště je obsáhlé a rozmanité, skládá se z 512 obrazovek. Předměty a součásti jádra jsou po každém spuštění hry rozmístěny jinak, což zajišťuje, že každé hraní je jedinečné a vyžaduje nové strategie.
Starquake byla ve své době inovativní hrou, která kombinovala akční a logické prvky, což ji činilo oblíbenou mezi hráči. Dodnes je považována za klasiku a její herní mechaniky a design inspirují mnoho moderních her. Tato hra je dokonalým příkladem toho, jak kombinace dobrého příběhu, promyšleného designu a inovativních herních prvků může vytvořit nadčasový zážitek.