Přeskočit na hlavní obsah

DOOM: Legenda žije dál...

Doom je akční počítačová hra, vydaná v roce 1993 společností ID Software. Stala se legendou. Následovala další pokračování: Doom II z roku 1994.

Grafický engine
Grafický engine byl na svojí dobu revoluční. Žádné jiné hře se už se nepovedl takový grafický skok. Oproti první first-person-shooter od ID software s názvem Wolfenstein 3D tu přibyly textury podlah a stropu, paralaxní obloha, víceúrovňové mapy se schody a výtahy. Engine hry je 3D z pohledu hráče, založený na omezení třetího rozměru; nelze tedy používat některé typické rysy 3D prostředí jako jsou vícepatrové místnosti apod. Rozlišení hry je v 320 × 200 px; což bylo v roce 1993 průměrné rozlišení.

Doom byl ve své době hrou náročnou na výkon PC. Tento v té době špičkový engine využilo několik dalších her, mezi nejznámější patří Heretic od firmy Raven software (a z Heretica pak Hexen), která s Id Software úspěšně spolupracuje řadu let. O revolučnosti hry vypovídá fakt, že na dlouhá léta se pro hry typu first-person-shooter vžil název Důmovka.


Grafický engine Dooma je k dispozici pro různé platformy (Windows, Linux a další, také si ho můžete zahrát například na ipodu se zvláště upraveným linuxem - iPod Linux Project) nebo na mobilech s OS Android.

Soubory .WAD (iwady)
Hra Doom (a její klony) mají veškeré textury (a to jak objektů, zdí, nebo i nepřátel), mapy úrovní a zvuky uložené v souboru .WAD. Na jeho editaci bylo vytvořeno mnoho programů. Lze je rozdělit do dvou kategorií – některé upravují úrovně (např. WadAuthor, DEU), jiné upravují zase grafiku hry (např. NWT), další editují samotný spustitelný soubor EXE (doom.exe nebo doom2.exe), čímž umožňují plnou kontrolu nad hrou (např.Dehacked).

Na rozdíl od dalších her, které vyšly později, Doom není plně 3D, což velmi usnadňuje editaci. Prostředí tvoří ve skutečnosti 2D mapa, třetí rozměr je výška, stanovená jako číselná hodnota udávaná nad základní úrovní. To má za následek, že nelze mít dva prostory nad sebou. V novějších portech, např. GZDoom to už lze. Existují také upravené iwady, které udělají z Dooma úplně jinou hru (například udělají z Dooma half-life). Nebo si můžete například stáhnoutOpenDoom iwad, který je předělávkou klasického Dooma, ale zdarma a pod licencí GPL.

Zbraně
K zabíjení nepřátel slouží velké množství zbraní. Ty jsou stále více smrtonosnější.
boxer / motorová pila (oboje pod jednou klávesou)
pistole
brokovnice pumpovací / zlamovací (jen v Doom 2)(dvě různé zbraně, oboje pod jednou klávesou) - patří k nejoblíbenějším zbraním
rotační kulomet
raketomet
plazmová puška

BFG 9000 - je to nejsilnější ( v celé herní historii i nejslavnější) zbraň, schopná zabíjet hordy nepřátel. BFG je zkratka, o jejímž významu se polemizuje, nicméně oficiální výklad zní Big Fucking Gun (kurevsky velká puška). Ostatní výklady jsou například Big Fragging Gun (Velká tříštící puška) či Big Fat Gun (Velká tlustá puška), Big Fun Gun (Velká zábavná puška), či Blast Field Gun (Výbušná polní zbraň).


Nepřátelé ve hře DOOM
Bývalý voják (Zombieman)
Bývalý seržant (Shotgun guy neboShotgun sergeant)
Imp
Démon (Demon)
Duch (Spectre)
Ztracená duše (Lost Soul)
Cacodémon (Cacodemon)
Pekelný baron (Baron of Hell)
Cyberdémon (Cyberdemon)
Pavouk Mastermind (Spider Master)

Cheaty
Pište v rychlém sledu na klávesnici
IDDQD - Nesmrtelnost
IDKFA - Všechny zbraně, plná munice, klíče a 200% brnění
IDFA - Všechny zbraně, plná munice a 200% brnění
IDCLEVxy - Okamžitá teleportace na začátek levelu xy, kde x značí číslo epizody a y číslo levelu
IDSPISPOPD - Procházení zdmi (pouze Doom 1)
IDCLIP - Procházení zdmi (pouze Doom 2)
IDDT - První zadání odkryje celou mapu, druhé všechny nepřátele a třetí vrátí původní mapu
IDBEHOLDI - Neviditelnost (dočasná - 60 sekund)
IDBEHOLDL - Noční vidění - osvětlení všech místností (dočasné - 120 sekund)
IDBEHOLDR - Radiační oblek - proti všem typům lávy (dočasný - 60 sekund)
IDBEHOLDV - Nesmrtelnost (dočasná - 30 sekund)
IDBEHOLDA - Mapa (po celý level)
IDBEHOLDS - Berserk - zesílená síla pěsti, při rozběhu ještě 2x silnější (po celý level)
IDCHOPPERS - Motorová pila a zobrazení hlášky "... doesn't suck - GM"
IDMUSxx - Změna hudby, kde xx značí dvojčíslí v rozmezí 01 až 33
IDMYPOS - Vypíše vaši současnou pozici

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se který...

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na...

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Recenze konzole Xbox One S

Předchozí konzoli Sony PlayStation 4 jsem nedávno prodal. Nechci říkat, že byl vždycky PlayStation 4 nejlepší. Sony poslední dobou zařízlo PS Vita, PlayStation Now, nesmyslně zrušili výhodné služby. 2 roky jsem se velmi těšil na zpětnou kompatibilitu PlayStation 2 a 3 a nedočkal jsem se. Většina fanoušků by si to přála, jenže Sony tvrdí, že o to není zájem, přitom si mastí kapsy na remasterech her. Ze začátku bylo slibováno, že budeme moci hlasovat o hrách zdarma pro následující měsíc, nakonec to bylo pouze dvakrát a pak se na to zapomnělo. Dalším problémem je infrastruktura v Evropě, do které by mělo Sony investovat. Sliby chyby. S aktualizací firmwaru je na tom Xbox One lépe, u PlayStationu 4 vyjde nový firmware pouze jednou za půl roku. Zpětná kompatibilita Xbox 360, EA Acess a Xbox Game Pass… V roce 2013 mě hodně nepříjemně šokoval Xbox One se spoustou nesmyslných věcí - povinný Kinect, nutné připojení k internetu, regionální omezení. Tehdejší konference Microsoftu byla fiask...

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi...

Doom a John Romero: Jak mě legendární hra provázela mým mládím

Když se řekne Doom, okamžitě se mi vybaví vzpomínky na základní školu. Byla to hra, která mě a mé kamarády zcela pohltila, přestože nám tehdy ještě nebylo ani osmnáct. Hráli jsme tajně po škole, kdykoliv jsme měli možnost se dostat k počítači s Windows 98 a DOSem. Snažili jsme se co nejvíce ponořit do temného a fascinujícího světa, který pro nás Doom představoval. Seděli jsme u starých CRT monitorů, klávesnice pod rukama a myš připravená na každé nečekané nebezpečí, které na nás ve hře čekalo. Vzrušení, které jsme cítili při objevování nových úrovní, bylo obrovské. Doom nebyl jen hra; byl to náš únik do jiného světa. Světa plného démonů, napětí a nekonečných výzev. Přestože hra byla plná násilí a děsu, měla v sobě něco, co nás naprosto pohltilo. Každá úspěšně zvládnutá úroveň byla pro nás malým vítězstvím. Tato hra se pro mě stala symbolem toho, jak může videoherní zážitek zcela změnit způsob, jakým vnímáme svět kolem nás. Příběh názvu Doom Možná vás překvapí, že název Doom nevznikl ná...

Proč mě Switch 2 nadchnul víc, než jsem čekal…

Někdy má člověk pocit, že se z her nějak vyrostl. Ne že by je neměl rád, ale spíš se vytratí chuť si sednout, pustit něco a neřešit čas. Přesně tak jsem to měl poslední roky. Měl jsem první verzi Nintenda Switch, pak dokonce krásnou OLED edici Scarlet & Violet. Hrál jsem občas, spíš z nostalgie než ze skutečné radosti. Konzole zůstávala vypnutá, hry se kupily, ale já je neotevíral. Když ale přišlo oznámení Nintendo Switch 2, něco se ve mně pohnulo. Možná zvědavost, možná naděje, že by to mohlo znovu probudit tu herní jiskru. A tak jsem si při launchi pořídil bundle s Mario Kart World. Přiznávám, trochu jsem to bral jako experiment. Chtěl jsem zjistit, jestli mě to zase chytne.  Chytilo. A pořádně.  První dojem a pocit návratu Rozbalování konzole byl zážitek sám o sobě. Všechno krásně sedělo, působilo kvalitně a moderně. První spuštění bylo rychlé, systém běžel svižně, bez zbytečností a zahlcení. Konzole je tichá, drží si stabilní výkon a i v handheld režimu se hraje pohodl...