RETRO (2) - DOOM: Legenda žije dál...

Doom je akční počítačová hra, vydaná v roce 1993 společností ID Software. Stala se legendou. Následovala další pokračování: Doom II z roku 1994.

Grafický engine
Grafický engine byl na svojí dobu revoluční. Žádné jiné hře se už se nepovedl takový grafický skok. Oproti první first-person-shooter od ID software s názvem Wolfenstein 3D tu přibyly textury podlah a stropu, paralaxní obloha, víceúrovňové mapy se schody a výtahy. Engine hry je 3D z pohledu hráče, založený na omezení třetího rozměru; nelze tedy používat některé typické rysy 3D prostředí jako jsou vícepatrové místnosti apod. Rozlišení hry je v 320 × 200 px; což bylo v roce 1993 průměrné rozlišení.

Doom byl ve své době hrou náročnou na výkon PC. Tento v té době špičkový engine využilo několik dalších her, mezi nejznámější patří Heretic od firmy Raven software (a z Heretica pak Hexen), která s Id Software úspěšně spolupracuje řadu let. O revolučnosti hry vypovídá fakt, že na dlouhá léta se pro hry typu first-person-shooter vžil název Důmovka.


Grafický engine Dooma je k dispozici pro různé platformy (Windows, Linux a další, také si ho můžete zahrát například na ipodu se zvláště upraveným linuxem - iPod Linux Project) nebo na mobilech s OS Android.

Soubory .WAD (iwady)
Hra Doom (a její klony) mají veškeré textury (a to jak objektů, zdí, nebo i nepřátel), mapy úrovní a zvuky uložené v souboru .WAD. Na jeho editaci bylo vytvořeno mnoho programů. Lze je rozdělit do dvou kategorií – některé upravují úrovně (např. WadAuthor, DEU), jiné upravují zase grafiku hry (např. NWT), další editují samotný spustitelný soubor EXE (doom.exe nebo doom2.exe), čímž umožňují plnou kontrolu nad hrou (např.Dehacked).

Na rozdíl od dalších her, které vyšly později, Doom není plně 3D, což velmi usnadňuje editaci. Prostředí tvoří ve skutečnosti 2D mapa, třetí rozměr je výška, stanovená jako číselná hodnota udávaná nad základní úrovní. To má za následek, že nelze mít dva prostory nad sebou. V novějších portech, např. GZDoom to už lze. Existují také upravené iwady, které udělají z Dooma úplně jinou hru (například udělají z Dooma half-life). Nebo si můžete například stáhnoutOpenDoom iwad, který je předělávkou klasického Dooma, ale zdarma a pod licencí GPL.

Zbraně
K zabíjení nepřátel slouží velké množství zbraní. Ty jsou stále více smrtonosnější.
boxer / motorová pila (oboje pod jednou klávesou)
pistole
brokovnice pumpovací / zlamovací (jen v Doom 2)(dvě různé zbraně, oboje pod jednou klávesou) - patří k nejoblíbenějším zbraním
rotační kulomet
raketomet
plazmová puška

BFG 9000 - je to nejsilnější ( v celé herní historii i nejslavnější) zbraň, schopná zabíjet hordy nepřátel. BFG je zkratka, o jejímž významu se polemizuje, nicméně oficiální výklad zní Big Fucking Gun (kurevsky velká puška). Ostatní výklady jsou například Big Fragging Gun (Velká tříštící puška) či Big Fat Gun (Velká tlustá puška), Big Fun Gun (Velká zábavná puška), či Blast Field Gun (Výbušná polní zbraň).


Nepřátelé ve hře DOOM
Bývalý voják (Zombieman)
Bývalý seržant (Shotgun guy neboShotgun sergeant)
Imp
Démon (Demon)
Duch (Spectre)
Ztracená duše (Lost Soul)
Cacodémon (Cacodemon)
Pekelný baron (Baron of Hell)
Cyberdémon (Cyberdemon)
Pavouk Mastermind (Spider Master)

Cheaty
Pište v rychlém sledu na klávesnici
IDDQD - Nesmrtelnost
IDKFA - Všechny zbraně, plná munice, klíče a 200% brnění
IDFA - Všechny zbraně, plná munice a 200% brnění
IDCLEVxy - Okamžitá teleportace na začátek levelu xy, kde x značí číslo epizody a y číslo levelu
IDSPISPOPD - Procházení zdmi (pouze Doom 1)
IDCLIP - Procházení zdmi (pouze Doom 2)
IDDT - První zadání odkryje celou mapu, druhé všechny nepřátele a třetí vrátí původní mapu
IDBEHOLDI - Neviditelnost (dočasná - 60 sekund)
IDBEHOLDL - Noční vidění - osvětlení všech místností (dočasné - 120 sekund)
IDBEHOLDR - Radiační oblek - proti všem typům lávy (dočasný - 60 sekund)
IDBEHOLDV - Nesmrtelnost (dočasná - 30 sekund)
IDBEHOLDA - Mapa (po celý level)
IDBEHOLDS - Berserk - zesílená síla pěsti, při rozběhu ještě 2x silnější (po celý level)
IDCHOPPERS - Motorová pila a zobrazení hlášky "... doesn't suck - GM"
IDMUSxx - Změna hudby, kde xx značí dvojčíslí v rozmezí 01 až 33
IDMYPOS - Vypíše vaši současnou pozici

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Recenze konzole Xbox One S

Deník hráče World of Warcraft (1)