Přeskočit na hlavní obsah

Castle Wolfenstein

Odehrává za druhé světové války. Hráč se stává vězněm v nacistickém vězení a jeho úkolem je dostat se ven. Hra byla roku 1981 nejprve vydána na počítač Apple II a stala se v určitých směrech revoluční. Fakticky překračovala vše, co bylo v té době považováno v oblasti videoher za technologicky možné. Velkou revoluci přinesla na poli hratelnosti - dalo by se říci, že vynalezla stealth žánr počítačových her. Roku 1984 byla hra vydána pro Commodore 64 a roku 1984 i pro operační systém MS-DOS. Díky své převratnosti se stala pro některé hráče kultem. Dodnes zůstává v paměti hlavně proto, že se jí po letech inspiroval slavný Wolfenstein 3D. V současnosti je hra klasifikována jako freeware.


Herní systém
Na celou hru je pohlíženo shora, přičemž postavičky jsou zobrazeny zepředu. Celý hrad, herní plocha, je na začátku náhodně vygenerován a jednotlivé obrazovky jsou pospojovány systémem průchodů a dveří, které lze buď vypáčit, nebo je požadován klíč. Otevření dveří nějaký čas trvá, a proto se vyskytuje nebezpečí ze strany vašich věznitelů. Na většině obrazovek se totiž nachází určité množství nepřátel, kteří, dokud zůstáváte nespatřeni, pendlují ode zdi ke zdi, ale po vašem odhalení (přílišném přiblížení) vás mohou zneškodnit a musíte začínat od začátku. Nepřátele je možné pistolí eliminovat a následně prohledat a získat tak munici, případně jiné předměty. Po hradě se také nacházejí truhly, jejichž otevření opět pár sekund trvá, ale uvnitř lze nalézt munici, neprůstřelnou vestu (zvyšující hráčovu odolnost), nepřátelskou uniformu (činí hráče částečně neodhalitelného), granáty (účinnější zbraň) či klíče (odemykající dveře či truhly), alkohol (mající neblahý vliv na ovládání) či jiné předměty, které na hru v podstatě nemají vliv. Hráč v průběhu hraní také získává body a postupuje po hodnostech - začíná jako Private (vojín). Hráč zvítězí, když získá plány pevnosti a podaří se mu uprchnout.



Nepřátelé
Ve hře se vyskytují dva typy nepřátel - standardní vojáci Wehrmachtu a jednotky SS. Prostí vojáci jsou poměrně neinteligentní, vydrží pouze jeden výstřel z pistole a po nalezení uniformy vás nebudou považovat za nepřítele. Jsou označeni velkým levotočivým hákovým křížem. Naproti tomu jednotky SS jsou inteligentnější, vydrží více zásahů a jsou schopni hráče dlouho pronásledovat. Také prokouknou uniformu a je tak velmi těžké je zabít. Jsou označeni dvěma velkými S. Zabití ale není jedinou možností, jak se nepřátel zbavit - stačí na ně zamířit pistolí, na což zareagují zvednutím rukou a hráč je může nenásilně obrat o jejich výstroj a výzbroj. Nejjednodušší variantou je rychlé najití uniformy a kličkování před vojáky SS, tím pádem vyhýbání se jakémukoli střetu, protože munice bývá málo a zvláště vojáci SS jsou tvrdými nepřáteli.
Insignie rozlišující oba druhy vojáků a taktéž vyobrazené podle příležitosti na oblečení hráčovy postavy jsou nezakrytelnými symboly nacismu a v dnešní době by hra s podobnými motivy zřejmě neměla šanci vyjít

Ovládání
Ovládání může být v dnešní době považováno za poměrně krkolomné. Klávesami kolem písmene "L" se postavička pohybuje v osmi různých směrech (klávesou "O" nahoru, ve směru hodinových ručiček dále klávesami "P"; "ů"; "-"; "."; ","; "K"; "I"), přičemž stisknutí některé z kláves způsobí nepřetržitý pohyb postavičky, který hráč může zastavit klávesou "L". Střelba je na tom dost podobně - klávesami kolem písmene "S" se volí směr míření (klávesou "W" nahoru, ve směru hodinových ručiček dále "E"; "D"; "C"; "X"; "Y"; "A"; "Q") a samotné "S" provede výstřel. Před spuštěním hry lze v nastavení prohodit tyto dvě strany, takže seskupení kláves kolem písmene "L" ovládá střelbu a naopak seskupení kláves kolem písmene "S" chůzi. Klávesa "H" schová zbraň; otevírání dveří a truhel vyžaduje namíření zbraně ve směru cíle a stisknutí mezerníku. Mezerník také prohledává nepřátele; klávesa "U" používá předměty.

Shrnutí:
O; P; ů; - ; . ; , ; K; I - pohyb (či míření)
L - zastavení chůze (či střelba)
W; E; D; C; X; Y; A; Q - míření (či chůze)
S - střelba (či zastavení chůze)
H - schování zbraně
mezerník - otevírání truhel a dveří; prohledávání mrtvol
U - použití předmětu

Spuštění
Hra je plně funkční i na současných operačních systémech včetně Windows XP. K pohodlnému hraní se doporučuje program DOSBox, který emuluje systém MS-DOS. Zároveň je vhodné použít nějaký zpomalovací program typu MoSlo, protože hra jinak běží nehratelně rychle. Spouštěcím programem je CW.EXE.

Ke stažení
Abandonia.com - Castle Wolfenstein 1984

Populární příspěvky z tohoto blogu

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na...

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se který...

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi...

Recenze konzole Xbox One S

Předchozí konzoli Sony PlayStation 4 jsem nedávno prodal. Nechci říkat, že byl vždycky PlayStation 4 nejlepší. Sony poslední dobou zařízlo PS Vita, PlayStation Now, nesmyslně zrušili výhodné služby. 2 roky jsem se velmi těšil na zpětnou kompatibilitu PlayStation 2 a 3 a nedočkal jsem se. Většina fanoušků by si to přála, jenže Sony tvrdí, že o to není zájem, přitom si mastí kapsy na remasterech her. Ze začátku bylo slibováno, že budeme moci hlasovat o hrách zdarma pro následující měsíc, nakonec to bylo pouze dvakrát a pak se na to zapomnělo. Dalším problémem je infrastruktura v Evropě, do které by mělo Sony investovat. Sliby chyby. S aktualizací firmwaru je na tom Xbox One lépe, u PlayStationu 4 vyjde nový firmware pouze jednou za půl roku. Zpětná kompatibilita Xbox 360, EA Acess a Xbox Game Pass… V roce 2013 mě hodně nepříjemně šokoval Xbox One se spoustou nesmyslných věcí - povinný Kinect, nutné připojení k internetu, regionální omezení. Tehdejší konference Microsoftu byla fiask...

Co se pokazilo? Proč Xbox One a Series X nedokázaly navázat na úspěch Xbox 360

Xbox 360 je pro mnoho hráčů dodnes ikonickou konzolí, která zanechala nezapomenutelný otisk v herním průmyslu. Když jsem se na ni začal zaměřovat, uvědomil jsem si, jak hluboko se zapsala do historie a proč její následovníci, jako Xbox One nebo Series X, již nedokázali zopakovat její úspěch. Xbox 360: Revoluční konzole Když Xbox 360 v roce 2005 dorazil na trh, přinesl s sebou něco zcela nového a jedinečného. Microsoft se poučil z chyb původního Xboxu a s Xboxem 360 vsadil na silnou herní knihovnu, online služby a technické inovace, které nastavily nové standardy pro herní průmysl. Hry jako Halo 3, Gears of War, Mass Effect a Elder Scrolls: Oblivion patří dodnes mezi legendy, které hráčům poskytly nezapomenutelné zážitky. Jedním z klíčových prvků úspěchu Xboxu 360 byla služba Xbox Live. Byla to jedna z prvních platforem, která opravdu popularizovala online hraní na konzolích, a to i přesto, že hráči museli platit roční poplatek. Xbox Live přinesl nejen multiplayerové zážitky, ale také s...

30 let časopisu Levelu: Můj herní průvodce od dětství až dodnes...

Časopis Level je fenoménem české herní scény už neuvěřitelných 30 let. Od svého vzniku v roce 1995 prošel mnoha změnami, krizemi i triumfy, které formovaly jeho současnou podobu. Pro mě osobně je Level srdeční záležitostí. Provázel mě od chvíle, kdy jsem jako kluk poprvé držel jeho číslo v ruce, až do dnešních dnů. Pojďme si společně připomenout jeho historii, klíčové momenty a jeho význam pro české hráče. Moje první setkání s Levelem Můj první časopis Level jsem držel v ruce v roce 2004. Bylo mi kolem třinácti let a v té době byl internet sice dostupný, ale ne všude a ne vždy. Herní časopisy měly obrovskou váhu, protože přinášely nejen recenze, ale i návody, novinky a někdy i plné hry na CD či DVD. Pamatuji si, jak jsem hltal každou stránku, fascinován nejen recenzemi her, ale i obsáhlými tématy a rozhovory s vývojáři. Střídavě jsem si kupoval i časopis Doupě, ale Level měl pro mě vždy něco navíc. Byla to kombinace skvělého psaní, kvalitních recenzí a samozřejmě příloh, které mě dokáz...