Přeskočit na hlavní obsah

Wolfenstein 3D a jeho neustálý vliv na herní svět...

Wolfenstein 3D je střílečka z pohledu první osoby vyvinutá společností Id Software a vydaná společností Apogee Software v roce 1992 pro operační systém DOS. Později byla portována na řadu dalších platforem, včetně PC-98, Macintosh, Windows, PlayStation 3 a Xbox 360. Tato hra se stala průkopníkem svého žánru a ovlivnila nespočet dalších titulů.

Titul čerpá inspiraci z videohry Castle Wolfenstein od společnosti Muse Software z 80. let minulého století, která byla infiltrační hrou s pohledem shora. Na rozdíl od svého předchůdce však Wolfenstein 3D hráče plně vtáhl do akce díky perspektivě první osoby, která tehdy byla revoluční.


Hra byla uvedena na trh krátce po sérii Commander Keen a využívá herní engine, jehož autorem je John Carmack. Byla to právě tato technologie, která umožnila vytvoření realistického trojrozměrného světa, ve kterém se hráč mohl volně pohybovat. Tento titul připravil půdu pro další ikonický projekt od Id Software – Doom. Mnohé herní prvky, které byly později adaptovány do Doomu, měly svůj původ právě zde.

Hráč se ujímá role zajatého spojeneckého špiona BJ Blazkowicze, jehož úkolem je uniknout z nacistického zajetí a zmařit jejich plány na světovou dominanci. Hra je strukturována do šesti epizod, z nichž každá se dělí na deset úrovní – osm standardních úrovní, jedna úroveň s bossem a jedna tajná úroveň. Každá úroveň je navržena jako labyrint s rozmanitými prostory k prozkoumání, tajemstvími k odhalení a nepřáteli k eliminaci. Hráč má omezený počet životů, ale během hry lze získat extra životy.

Tato hra se stala jednou z nejúspěšnějších her společnosti Apogee a je široce uznávána jako průkopník žánru 3D stříleček z první osoby. V období své největší popularity generovala značné příjmy pro obě společnosti, Apogee i Id Software. I po více než 25 letech od svého vydání si udržuje status klasiky žánru a je považována za vynikající herní titul.


Pamatuji si, jak jsem tento titul hrál ve svých školních letech. Byla to doba, kdy jsme s kamarády trávili hodiny před počítačem, střídali se u klávesnice a vzrušeně debatovali o strategiích, jak nejlépe projít jednotlivé úrovně. Tato hra pro mě nebyla jen o střílení nacistů, ale také o objevování tajných místností a získávání skrytých pokladů. Mnohokrát jsem seděl s napětím, srdce mi bušilo, když jsem se snažil najít poslední klíč nebo porazit obrovského bosse na konci úrovně.

Jednou si vzpomínám, že jsem při hraní dostal opravdovou lekci. Byl jsem tak pohlcený hrou, že jsem zapomněl na čas a nepřipravil se na test z matematiky. Moje učitelka si toho všimla a málem zavolala mým rodičům. I přesto, že jsem dostal špatnou známku, vzpomínky na ty chvíle strávené s touto hrou jsou nezapomenutelné.

Pro mě a mnoho dalších hráčů tento titul otevřel dveře do nového světa herních zážitků. Byl to začátek úžasné cesty, která vedla k dalším legendárním titulům jako Doom. Hra nejenže zanechala nesmazatelnou stopu v herním průmyslu, ale také připravila půdu pro budoucí tituly, které se staly ikonickými.

Hratelnost, atmosféra a inovace, které tato hra přinesla, stále rezonují v mnoha moderních hrách. Mnoho herních vývojářů se inspirovalo právě tímto titulem a jeho odkaz je patrný i dnes. Pokud jste tuto hru ještě nezkusili, doporučuji si ji zahrát, abyste pochopili, proč je považována za jednu z nejdůležitějších her historie.

Wolfenstein 3D je zkrátka více než jen hra – je to kus herní historie, který dodnes inspiruje a baví hráče po celém světě. Ať už jste veterán, který si chce znovu připomenout staré časy, nebo nováček, který objevuje kořeny 3D stříleček, tento titul je zážitek, který stojí za to prožít.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

OpenEmu: Nezbytný nástroj pro hraní retro her na Macu

V dnešní době, kdy herní průmysl neustále přináší nové tituly s ohromující grafikou a složitými herními mechanismy, se mnozí z nás stále rádi vracejí ke klasickým hrám, které byly o čisté zábavě a výzvě. Tyto hry, ať už šlo o Nintendo, Sega, nebo PlayStation, pro nás mají nostalgickou hodnotu. A právě zde přichází na scénu OpenEmu – úžasná aplikace, která přináší všechny vaše oblíbené retro hry na Mac.  Co je OpenEmu? OpenEmu je open-source emulátor, který umožňuje hrát hry z různých starších konzolí a handheldů na vašem Macu. Největší předností je podpora široké škály herních systémů, což z něj činí univerzální nástroj pro každého milovníka klasických her. Ať už jste fanouškem Nintenda, Segy nebo třeba PlayStationu 1, OpenEmu vám umožní vrátit se ke všem těmto hrám na jednom místě.  Aplikace byla poprvé vydána v roce 2013 a od té doby si získala oblibu díky přívětivému rozhraní a pravidelným aktualizacím, které zajišťují její bezproblémový chod na nejnovějších verzích macOS. Tvůrci Op

Jak mi staré hry vrátily radost z hraní, kterou nové tituly ztratily

V posledních letech jsem si začal stále více uvědomovat, že mě nové hry přestávají bavit. Možná je to dáno stárnutím, možná změnou v herním průmyslu, ale něco, co mi kdysi přinášelo hodiny radosti a zábavy, dnes ztrácí svůj půvab. Dříve jsem se dokázal nechat pohltit světem nových her, ztratit se v jejich příbězích a možnostech, ale dnes už to není tak jednoduché. Místo vzrušení, které jsem cítil při spuštění nové hry, se často dostaví zklamání a pocit, že něco chybí. Herní průmysl se za poslední dekádu dramaticky proměnil. V dobách mého mládí byly hry často o čisté zábavě, objevování a překonávání výzev. Dnes však herní tituly často kladou větší důraz na zisky než na samotný herní zážitek. Modely jako pay-to-win, free-to-play a mikrotransakce se staly běžnou součástí herního světa. Zatímco se grafika a technologie neustále zdokonalují, herní mechaniky se stávají stále komplikovanějšími a zaměřují se spíše na to, jak z hráčů vytěžit více peněz, než na to, aby poskytly skutečně poutavý

Od neoriginální konzole po pravý NES: nostalgické dobrodružství se Super Mario Bros.

Když se ohlédnu zpět na své dětství, jednou z nejvýraznějších vzpomínek, které se mi vybaví, je moje první setkání s hrou Super Mario Bros. Vyrůstal jsem v době, kdy herní průmysl začal skutečně nabírat na obrátkách, ale paradoxně jsem se k této ikonické hře nedostal tak, jak by se dalo očekávat. Nehrál jsem ji na originální konzoli Nintendo Entertainment System (NES), ale na neoriginální konzoli, která byla běžně dostupná v mnoha domácnostech po celém světě. Tehdy jsem ještě netušil, jaký dopad na mě tato hra bude mít. První kroky ve světě Super Mario Bros. Můj první kontakt s Mariem nebyl skrze autentický NES, ale přes konzoli, která se tvářila jako NES, ale byla jen levnou napodobeninou, kterou si moji rodiče mohli dovolit. Na této konzoli, kterou jsem dostal k desátým narozeninám, jsem poprvé spustil Super Mario Bros. Pamatuji si to nadšení, které jsem cítil, když se na obrazovce objevil jednoduchý, ale nezapomenutelný pixelový svět plný nepřátel, překážek a skrytých tajemství. I k

Watch_Dogs: Jak se stát hackerem

Tuhle hru jsme si z obchodu přinášeli jako první a nutno říci, že s dost smíšenými pocity. Neměli jsme prakticky žádná očekávání a popravdě jsme si říkali ,,Ale co, snad to nebude tak zlý". A ono to zlý nebylo, naopak! Děj se hry se odehrává v americkém Chicagu. Město řídí systém CtOS - nejpokročilejší počítačová síť v Americe. Převezmete do rukou hlavního hrdinu, Aidena Pierce, bývalého zlodějíčka a gangstera, ale především zdatného hackera, který nežil zrovna růžovou a spořádanou minulostí. Díky tomu mu na záda dýchá pár rozzlobených nepřátel. To zapříčiní smrt jeho neteře. Z flashbacků se dozvídáme, že jeho neteř byla zabita ,,nepřáteli" při cestě autem právě s Aidenem. Tato událost donutí Aidena jednat a pomstít se všem, kteří jsou za smrt jeho neteře zodpovědní. S tím však moc pochopení nemá Aidenova sestra Nicky, která v pomstě nevidí žádné řešení a snaží se po smrti své dcery jít dál a začít žít, už kvůli jejímu synovi Jacksonovi. Aiden je však rozhodnutý jednat na

Jedno vanilkové, prosím. Aneb pohled do historie World of WarCraft.

  Prolog “Huh, pání”, nese se právě místností ve které sedím při pomyšlení, že se po velmi dlouhé době vracím nejen k psaní samotného článku, ale dokonce k psaní článku o World of WarCraft. Mnozí mě znají pod přezdívkou Ahurmen, ve světě WoW dříve též jako Aszara, přičemž ve World of WarCraft jsem působil od roku 2006 až do vydání datadisku Mists of Pandaria v roce 2012, kdy jsem s WoW definitivně skončil. Býval jsem šéfredaktorem tehdy největší česko/slovenské fanstránky wowczsite.net, stvořil největší slovník zkratek, slov a pojmů používaných ve světě WoW - konkrétně slovník Nexus WoW, působil v guildě Aeria Gloris a nyní se s Vámi podělím o to, jaké to bylo na prvopočátku všeho. KAPITOLA 1. “Na to nemám...” V době, kdy byl World of WarCraft ještě poměrně čerstvou hrou, tak hodně z nás bylo ve věku, kdy jsme si jen tak nemohli dovolit pořídit si originální hru za 900Kč a už vůbec ne platit měsíční poplatky. “Tak já stáhnu WoWko někde z netu”, povídá mi kamarád se kterým js

Jak jsem dostal přístup do bety WoW: Warlords of Draenor...

Jednou Blizzard přišel s nápadem uspořádat týdenní “sbírání” uživatelů na sociální síti Twitter za účelem umožnit pár šťastlivcům přístup k betě World of Warcraft: Warlords of Draenor. Ten den jsem nic netušíc přišel domů, celý pomačkaný a utahaný. Celý týden jsme totiž měli náročnou práci, a to stěhování přes 30 kusů skříní a vymalování místnosti. Když jsem přišel domů, byla už noc. Přes moje vyčerpání a pozdní hodinu jsem se odhodlal zapnout PlayStation 4 a vesele hrát The Last of US Remastered. Ještě než jsem šel spát jsem si přečetl povídku o World of Warcraft z dob Vanillu, kterou sepsal kamarád Ahurmen. Byly asi 3 hodiny ráno, když mi začal vibrovat můj Samsung telefon. Po pár nadávkách (bylo už naštěstí po 10. hodině) jsem se podíval na displej. Byla tam notifikace… Twitter - soukromá zpráva od Blizzardu. Mžoural jsem očima a moc nechápal, proč mi ve 3 ráno píšou z Blizzardu. No, nejsem v Americe, tady je už pozdě, přečtu si to ráno.

Deník hráče World of Warcraft (1)

Rozhodl jsem se, že pravidelně budu vydávat deníček o hře World of Warcraft. Pěkně od počátku až do konce. O této hře jsem slyšel už před mnoha a mnoha lety. Nejen v časopisech, ale i v televizních seriálech, jako je Jak jsem poznal vaši Matku nebo South-Park. Tato hra je stále velmi populární a prozatím nemá konkurenci. Samozřejmě je tu plno MMORPG titulů, mezi nejznámější patří Guild Wars, SWOTR, The Elder Scrolls Online nebo Metin 2. "Darku, zbláznil jsi se? WoW je hnus a kravina, je to ztráta času!" Hmm, vítejte kritici, vysvětlím vám, proč jsem si World of Warcraft tak oblíbil. První cesta k RPG FPS, sport, arkády... ani nedokážu vyjmenovat všechny typy her. Řekl jsem si, proč nezkusit MMORPG. Dlouho jsem nic nehrál a střílečky už mě přestaly bavit. Chvíli jsem zkoušel demo Army 2, ale to mi moc nevyhovovalo. Běhám sem a tam a hned umřu. To je teda úžasný. Bohužel jsem tedy odstoupil od hraní Army 2 a tím pádem i od DayZ, které jsem ani nezkoušel. Asi by mě to nebavi