Wolfenstein 3D je střílečka z pohledu první osoby vyvinutá společností Id Software a vydaná společností Apogee Software v roce 1992 pro operační systém DOS. Později byla portována na řadu dalších platforem, včetně PC-98, Macintosh, Windows, PlayStation 3 a Xbox 360. Tato hra se stala průkopníkem svého žánru a ovlivnila nespočet dalších titulů.
Titul čerpá inspiraci z videohry Castle Wolfenstein od společnosti Muse Software z 80. let minulého století, která byla infiltrační hrou s pohledem shora. Na rozdíl od svého předchůdce však Wolfenstein 3D hráče plně vtáhl do akce díky perspektivě první osoby, která tehdy byla revoluční.
Hra byla uvedena na trh krátce po sérii Commander Keen a využívá herní engine, jehož autorem je John Carmack. Byla to právě tato technologie, která umožnila vytvoření realistického trojrozměrného světa, ve kterém se hráč mohl volně pohybovat. Tento titul připravil půdu pro další ikonický projekt od Id Software – Doom. Mnohé herní prvky, které byly později adaptovány do Doomu, měly svůj původ právě zde.
Hráč se ujímá role zajatého spojeneckého špiona BJ Blazkowicze, jehož úkolem je uniknout z nacistického zajetí a zmařit jejich plány na světovou dominanci. Hra je strukturována do šesti epizod, z nichž každá se dělí na deset úrovní – osm standardních úrovní, jedna úroveň s bossem a jedna tajná úroveň. Každá úroveň je navržena jako labyrint s rozmanitými prostory k prozkoumání, tajemstvími k odhalení a nepřáteli k eliminaci. Hráč má omezený počet životů, ale během hry lze získat extra životy.
Tato hra se stala jednou z nejúspěšnějších her společnosti Apogee a je široce uznávána jako průkopník žánru 3D stříleček z první osoby. V období své největší popularity generovala značné příjmy pro obě společnosti, Apogee i Id Software. I po více než 25 letech od svého vydání si udržuje status klasiky žánru a je považována za vynikající herní titul.
Pamatuji si, jak jsem tento titul hrál ve svých školních letech. Byla to doba, kdy jsme s kamarády trávili hodiny před počítačem, střídali se u klávesnice a vzrušeně debatovali o strategiích, jak nejlépe projít jednotlivé úrovně. Tato hra pro mě nebyla jen o střílení nacistů, ale také o objevování tajných místností a získávání skrytých pokladů. Mnohokrát jsem seděl s napětím, srdce mi bušilo, když jsem se snažil najít poslední klíč nebo porazit obrovského bosse na konci úrovně.
Jednou si vzpomínám, že jsem při hraní dostal opravdovou lekci. Byl jsem tak pohlcený hrou, že jsem zapomněl na čas a nepřipravil se na test z matematiky. Moje učitelka si toho všimla a málem zavolala mým rodičům. I přesto, že jsem dostal špatnou známku, vzpomínky na ty chvíle strávené s touto hrou jsou nezapomenutelné.
Pro mě a mnoho dalších hráčů tento titul otevřel dveře do nového světa herních zážitků. Byl to začátek úžasné cesty, která vedla k dalším legendárním titulům jako Doom. Hra nejenže zanechala nesmazatelnou stopu v herním průmyslu, ale také připravila půdu pro budoucí tituly, které se staly ikonickými.
Hratelnost, atmosféra a inovace, které tato hra přinesla, stále rezonují v mnoha moderních hrách. Mnoho herních vývojářů se inspirovalo právě tímto titulem a jeho odkaz je patrný i dnes. Pokud jste tuto hru ještě nezkusili, doporučuji si ji zahrát, abyste pochopili, proč je považována za jednu z nejdůležitějších her historie.
Wolfenstein 3D je zkrátka více než jen hra – je to kus herní historie, který dodnes inspiruje a baví hráče po celém světě. Ať už jste veterán, který si chce znovu připomenout staré časy, nebo nováček, který objevuje kořeny 3D stříleček, tento titul je zážitek, který stojí za to prožít.
Titul čerpá inspiraci z videohry Castle Wolfenstein od společnosti Muse Software z 80. let minulého století, která byla infiltrační hrou s pohledem shora. Na rozdíl od svého předchůdce však Wolfenstein 3D hráče plně vtáhl do akce díky perspektivě první osoby, která tehdy byla revoluční.
Hra byla uvedena na trh krátce po sérii Commander Keen a využívá herní engine, jehož autorem je John Carmack. Byla to právě tato technologie, která umožnila vytvoření realistického trojrozměrného světa, ve kterém se hráč mohl volně pohybovat. Tento titul připravil půdu pro další ikonický projekt od Id Software – Doom. Mnohé herní prvky, které byly později adaptovány do Doomu, měly svůj původ právě zde.
Hráč se ujímá role zajatého spojeneckého špiona BJ Blazkowicze, jehož úkolem je uniknout z nacistického zajetí a zmařit jejich plány na světovou dominanci. Hra je strukturována do šesti epizod, z nichž každá se dělí na deset úrovní – osm standardních úrovní, jedna úroveň s bossem a jedna tajná úroveň. Každá úroveň je navržena jako labyrint s rozmanitými prostory k prozkoumání, tajemstvími k odhalení a nepřáteli k eliminaci. Hráč má omezený počet životů, ale během hry lze získat extra životy.
Tato hra se stala jednou z nejúspěšnějších her společnosti Apogee a je široce uznávána jako průkopník žánru 3D stříleček z první osoby. V období své největší popularity generovala značné příjmy pro obě společnosti, Apogee i Id Software. I po více než 25 letech od svého vydání si udržuje status klasiky žánru a je považována za vynikající herní titul.
Pamatuji si, jak jsem tento titul hrál ve svých školních letech. Byla to doba, kdy jsme s kamarády trávili hodiny před počítačem, střídali se u klávesnice a vzrušeně debatovali o strategiích, jak nejlépe projít jednotlivé úrovně. Tato hra pro mě nebyla jen o střílení nacistů, ale také o objevování tajných místností a získávání skrytých pokladů. Mnohokrát jsem seděl s napětím, srdce mi bušilo, když jsem se snažil najít poslední klíč nebo porazit obrovského bosse na konci úrovně.
Jednou si vzpomínám, že jsem při hraní dostal opravdovou lekci. Byl jsem tak pohlcený hrou, že jsem zapomněl na čas a nepřipravil se na test z matematiky. Moje učitelka si toho všimla a málem zavolala mým rodičům. I přesto, že jsem dostal špatnou známku, vzpomínky na ty chvíle strávené s touto hrou jsou nezapomenutelné.
Pro mě a mnoho dalších hráčů tento titul otevřel dveře do nového světa herních zážitků. Byl to začátek úžasné cesty, která vedla k dalším legendárním titulům jako Doom. Hra nejenže zanechala nesmazatelnou stopu v herním průmyslu, ale také připravila půdu pro budoucí tituly, které se staly ikonickými.
Hratelnost, atmosféra a inovace, které tato hra přinesla, stále rezonují v mnoha moderních hrách. Mnoho herních vývojářů se inspirovalo právě tímto titulem a jeho odkaz je patrný i dnes. Pokud jste tuto hru ještě nezkusili, doporučuji si ji zahrát, abyste pochopili, proč je považována za jednu z nejdůležitějších her historie.
Wolfenstein 3D je zkrátka více než jen hra – je to kus herní historie, který dodnes inspiruje a baví hráče po celém světě. Ať už jste veterán, který si chce znovu připomenout staré časy, nebo nováček, který objevuje kořeny 3D stříleček, tento titul je zážitek, který stojí za to prožít.